Media Release

Zurich Malaysia tingkatkan usaha untuk tawarkan pelanggan Lebuhraya PLUS ketenangan fikiran

 Zurich Malaysia (Zurich) dan PLUS Malaysia Berhad (PLUS) bekerjasama bagi memperluaskan perlindungan mobiliti jalan raya melalui penawaran perkhidmatan kepada pelanggan Lebuhraya PLUS, dan seterusnya menambah perkhidmatan yang disediakan syarikat konsesi lebuh raya tersebut. Langkah ini adalah sebahagian daripada inovasi Zurich untuk memberikan ketenangan fikiran kepada pelanggan semasa dalam perjalanan melalui pelan-pelan takaful yang direka khusus. Produk pertama yang diperkenalkan di bawah kerjasama Zurich dan PLUS ini ialah Z-ProMiles Takaful.

“Z-ProMiles Takaful ditawarkan kepada ahli PLUSMiles (program ganjaran PLUS) yang menyediakan Faedah Akibat Kesulitan, Penginapan Hotel dan Elaun Penggantian Kereta sekiranya pelanggan memerlukan perlindungan tambahan semasa dalam perjalanan menggunakan Lebuhraya PLUS. Manfaat ini adalah tambahan kepada manfaat kematian akibat kemalangan, hilang upaya kekal akibat kemalangan dan pendapatan hospital akibat kemalangan,” kata Ketua Pegawai Eksekutif Zurich General Takaful, Shamsul Azman.

Menurut Shamsul, Z-ProMiles Takaful ini mudah diakses dan menyediakan perlindungan semasa dalam perjalanan yang membolehkan pelanggan Lebuhraya PLUS yang juga ahli PLUSMiles untuk memilih pelan perlindungan yang sesuai dengan keperluan dan belanjawan mereka. 

Tambah Shamsul, “Setiap nyawa amat berharga. Banyak nyawa dipertaruhkan di jalan raya setiap hari, dan perkara terbaik yang boleh dilakukan ialah dengan melindungi diri dan orang tersayang selain berhati-hati ketika dalam perjalanan. Sebagai pengguna jalan raya, kami memahami kegusaran pelanggan jika berlaku kejadian yang tidak diingini ketika berada di jalan raya. Perlindungan kenderaan bermotor adalah pelan jaminan bagi mod pengangkutan kita, tetapi kebanyakan orang tidak dilindungi daripada kejadian yang tidak dijangka seperti apabila berlakunya kerosakan kenderaan di lebuh raya.”

“Zurich komited untuk mengurangkan cabaran yang dihadapi oleh pengguna jalan raya sebagai salah satu tanda prihatin kami terhadap pelanggan. Melalui kerjasama dengan PLUS, kami boleh memperkenalkan produk takaful ini melalui aplikasi digital yang mudah. Ini membantu memberikan ketenangan fikiran kepada pelanggan apabila menggunakan rangkaian Lebuhraya PLUS.” 

 Pengarah Urusan PLUS, Datuk Azman Ismail pula berkata, “Keselamatan dan keselesaan pelanggan lebuh raya adalah keutamaan kami. Kami sentiasa berusaha dalam menyediakan perkhidmatan dan kemudahan nilai tambah bagi membolehkan perjalanan yang selesa ketika di lebuh raya kami. PLUS berpegang kepada prinsip keselamatan jalan raya 3E kami, iaitu Engineering, Enforcement and Education (Kejuruteraan, Penguatkuasaan dan Pendidikan). Pada masa yang sama, kami sentiasa mencari rakan strategik dan usaha sama bagi membantu meningkatkan nilai kepada pelanggan kami.”

“PLUS memacu keselamatan jalan raya melalui pasukan rondaan lebuh raya kami, PLUSRonda, Pusat Pemantauan Trafik, audit keselamatan jalan raya berkala, serta penglibatan dan kerjasama berterusan dengan pihak polis dan Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ),” tambahnya. 

“Kami berbesar hati apabila Zurich Malaysia berkongsi matlamat kami untuk menyediakan lebih banyak kemudahan kepada pelanggan lebuh raya. Kerjasama ini melengkapkan usaha kami untuk menjadikan lebuh raya kami lebih selamat dan ianya akan memanfaatkan rakyat Malaysia,” kata Datuk Azman. 

Untuk memohon perlindungan Z-ProMiles Takaful, pelanggan Lebuhraya PLUS boleh mendaftar sebagai ahli PLUSMiles melalui Aplikasi PLUS atau layari portal https://pluscare.plus.com.my dan sertai pelan perlindungan Z-ProMiles Takaful. 

“Perlindungan Z-ProMiles Takaful meliputi kejadian trafik tertentu di lebuh raya kendalian PLUS iaitu Lebuhraya Utara-Selatan (NSE), Lebuhraya Baru Lembah Klang (NKVE), Lebuhraya Seremban-Port Dickson (SPDH), Lebuhraya Utara-Selatan Hubungan Tengah (ELITE), Lebuhraya Hubungan Kedua Malaysia-Singapura (LINKEDUA), Lebuhraya Butterworth-Kulim (BKE), dan Jambatan Pulau Pinang,” jelas Shamsul.
“Ini adalah kerjasama pertama kami dengan PLUS. Kami sangat teruja untuk menawarkan lebih banyak produk baharu dan usaha sama lain pada masa depan,” tambahnya.

 

ZURICH MALAYSIA GO THE EXTRA MILE TO OFFER PLUS HIGHWAY CUSTOMERS ADDED PEACE-OF-MIND

 Zurich Malaysia (Zurich) and PLUS Malaysia Berhad (PLUS) have plans to expand protection for road mobility when they announced a collaboration that will complement the highway concessionaire’s service to all PLUS highway customers. The move is part of an innovation by Zurich to enhance and provide peace-of-mind for customers on the go via curated takaful plans. The first product to be introduced under this collaboration between Zurich and PLUS is the Z-ProMiles Takaful.

“The Z-ProMiles Takaful is offered to PLUSMiles members (PLUS rewards program) that provides Inconvenience Benefits, Hotel Accommodation and Car Replacement Allowance should the customer require additional coverage while travelling on PLUS highway. This is on top of accidental death, accidental permanent disablement and accidental hospital income benefits,” said Zurich General Takaful Chief Executive Officer, Shamsul Azman.

According to Shamsul, Z-ProMiles Takaful is easily accessible and provides on-the-go protection that allow PLUS highway customers who are also PLUSMiles members to choose the coverage plan that best suit their travel plan needs and budget. 

Shamsul added, “Every life is precious. Many lives are at stake on the road every day, and the best thing one can do is to protect ourselves and loved ones in addition to being careful when travelling, especially on highways. As fellow road users, we understand the frustration when unpredictability affects us on the road. Motor vehicle coverage is a fallback plan for our mode of transportation, but many are not protected against unexpected events such as a breakdown on the highways.” 

“Zurich is committed to alleviating some of the challenges road users face when commuting as part of our care for customers. Through our collaboration with PLUS, we are able to introduce this takaful product through a simple digital application. This helps to provide customers peace-of-mind when they travel on PLUS highway network,” added Shamsul.

According to Managing Director of PLUS, Datuk Azman Ismail, “Highway customers’ safety and comfort is our primary concern. We continuously strive to provide value-added services and facilities to enable an enjoyable and comfortable journey on our highways. Over the years, we are guided by our 3E road safety principles of Engineering, Enforcement and Education. At the same time, we always look for potential partners and collaborators to help us elevate our proposition to our highway customers.” 

“PLUS is driving road safety through its highway patrolling team, PLUSRonda, Traffic Monitoring Centre, periodical road safety audits, continuous engagement and collaborations with the Police and Road Transport Department (RTD),” he added.

“We are pleased that Zurich Malaysia shares our aim of providing more convenience to our highway customers. This collaboration complements our efforts to make our highways safer and will benefit many Malaysians,” Datuk Azman said.

To apply for the Z-ProMiles Takaful coverage, PLUS highway customers can register as a PLUSMiles member via the PLUS App or visit the portal at https://pluscare.plus.com.my and participate in the Z-ProMiles Takaful plan. 

“The Z-ProMiles Takaful coverage covers certain traffic incidences on PLUS-operated highways namely the North-South Expressway (NSE), New Klang Valley Expressway (NKVE), Seremban-Port Dickson Highway (SPDH), North-South Expressway Central Link (ELITE) Highway, the Malaysia-Singapore Second Crossing (LINKEDUA), Butterworth-Kulim Expressway (BKE), and the Penang Bridge,” Shamsul elaborated. 

“This is our first collaboration with PLUS. We look forward to offering other new products and collaborations with other partners in the future,” he concluded.

 

 PLUSLine: 1-800-88-0000

plusmiles