PLUS MALAYSIA BERHAD

Media Releases
Home > Media > FULL ELECTRONIC TOLL TRANSACTIONS ON PLUS HIGHWAYS BEGINNING 26 APRIL: PLUS ADVISES PUBLIC TO PURCHASE ELECTRONIC CARDS

FULL ELECTRONIC TOLL TRANSACTIONS ON PLUS HIGHWAYS BEGINNING 26 APRIL: PLUS ADVISES PUBLIC TO PURCHASE ELECTRONIC CARDS

PLUSMILES-SmallBeginning 26 April, all toll transactions on all PLUS-operated highways can only be made via PLUSMiles cards, Touch 'n Go cards and SmartTAGs as cash toll transactions will no longer be accepted.

PLUS Managing Director, Datuk Azman Ismail said, "The final phase of the full electronic toll transaction initiative will involve 71 more toll plazas between Juru and Skudai on the North-South Expressway. Beginning 26 April, all toll plazas on all PLUS-operated highways will be operating electronically. The same initiative was successfully implemented in stages at several other locations along the mainline since 2008."

Based on record, currently 94 percent of the total number of users plying the Juru-Skudai stretch has been paying toll electronically.

"As such, we advise highway users who have yet to get the electronic cards to purchase their cards at all PLUS customer service centres along the highway before 26 April," Azman said.

According to Azman, paying toll electronically is much faster and easier than paying by cash.

"A SmartTAG and a Touch 'n Go lane can accommodate up to 1,000 and 600 transactions respectively in an hour. An Exit Cash lane, on the other hand, can only cater 180 transactions per hour," he explained.

Azman also added, "In implementing the initiative, we take cognizance of what has happened in the past and are aggressively working towards ensuring minimal or zero downtime."

Highway users generally support the initiative.

Mohd Akhib Mohd Hashim from Alor Setar, Kedah views the move as part of an effort to facilitate smoother toll transactions at toll plazas.

"As an Electronic Toll Collection system user, I can avoid long queues at toll plazas. It saves my time and I hope that PLUS will open up more SmartTAG lanes at the toll plazas," he said.

Isma Suhaila Ismail from Ayer Keroh, Malacca hopes that the move can help to reduce traffic congestion at the Ayer Keroh Toll Plaza on weekends and long holidays.

"The implementation of the full electronic toll transaction can reduce congestion at Ayer Keroh, the main entry point to Malacca from the highway," she said.


PELAKSANAAN TRANSAKSI TOL SECARA ELEKTRONIK SEPENUHNYA DI LEBUH RAYA PLUS MULAI 26 APRIL:

PLUS NASIHAT DAPATKAN KAD ELEKTRONIK SECEPAT MUNGKIN

Bermula 26 April yang akan datang, semua transaksi tol di semua lebuh raya kendalian PLUS akan dikendalikan secara 100 peratus elektronik. Bermula pada tarikh tersebut, tiada lagi transaksi tol secara tunai akan dikendalikan dan orang ramai perlu membayar tol menggunakan kad PLUSMiles, kad Touch 'n Go ataupun SmartTAG.

Pengarah Urusan PLUS, Datuk Azman Ismail berkata, "Pelaksanaan fasa terakhir inisiatif tersebut pada 26 April yang akan datang melibatkan 71 buah lagi plaza tol di antara Juru hingga Skudai. Dengan pelaksanaan ini, semua plaza tol di semua lebuh raya kendalian PLUS akan beroperasi secara elektronik sepenuhnya. Sebelum ini, inisiatif yang sama telah dilaksanakan secara berperingkat di beberapa laluan lebuh raya sejak tahun 2008."

Berdasarkan rekod PLUS, kira-kira 94 peratus pengguna yang menggunakan laluan Lebuhraya Utara-Selatan di antara Juru dan Skudai telahpun menggunakan sistem pembayaran tol secara elektronik pada ketika ini.

"Justeru itu, kami menasihatkan orang ramai yang masih belum berbuat demikian supaya mendapatkan kad PLUSMiles atau kad Touch 'n Go di mana-mana Pusat Khidmat Pelanggan PLUS di sepanjang lebuh raya sebelum 26 April ini," kata Azman.

Menurut Azman, pembayaran tol menggunakan sistem elektronik adalah jauh lebih pantas dan lebih selesa berbanding pembayaran secara tunai.

"Lorong SmartTAG mampu mengendalikan 1,000 transaksi dalam tempoh satu jam manakala Lorong Touch 'n Go pula boleh mengendalikan 600 transaksi dalam tempoh yang sama. Lorong Tunai (Keluar) pula hanya mampu mengendalikan 180 transaksi sahaja dalam masa satu jam," jelas beliau.

Tambah Azman, "Pada masa yang sama, kami juga secara agresif dan mengambil pelbagai langkah untuk membendung dan mengelak kejadian gangguan terhadap sistem elektronik sepertimana yang pernah berlaku sebelum ini."

Sementara itu, pengguna lebuh raya PLUS rata-rata menyokong pelaksanaan inisiatif ini.

Mohd Akhib Mohd Hashim dari Alor Setar, Kedah menyifatkan langkah ini dapat melancarkan lagi urusan pembayaran tol di plaza-plaza tol.

"Sebagai salah seorang pengguna sistem elektronik, saya tidak perlu lagi beratur panjang ketika membayar tol. Sistem elektronik menjimatkan masa perjalanan saya. Saya juga berharap PLUS membuka lebih banyak lorong SmartTAG di plaza-plaza tol," katanya.

Isma Suhaila Ismail dari Ayer Keroh, Melaka pula menganggap pelaksanaan sistem elektronik sepenuhnya dapat mengatasi masalah kesesakan di Plaza Tol Ayer Keroh pada hujung minggu dan musim cuti.

"Pelaksanaan sistem elektronik itu juga mampu mengatasi kesesakan yang sering berlaku di Ayer Keroh, iaitu pintu masuk utama ke Melaka dari lebuh raya," kata beliau.

 
PLUSLine: 1-800-88-0000
Toll Rates

plusmiles

 

 

icon-twitter

 twitter @kembara plus

 

 

travelsmarter